Ciąża to piękny, ale i trudny okres w życiu każdej kobiety. Nie tylko ze względu na dolegliwości, ale i samopoczucie, a także odpowiedzialność, jaką czujemy za rozwijające się w nas dziecko. Właśnie dlatego musimy zadbać o to, by nasza dieta była bogata w witaminy, gdyż to one są potrzebne do prawidłowego rozwoju płodu. Jakie więc są te najważniejsze?

Jaka powinna być dieta w ciąży?

Ważne jest, by w pierwszej połowie ciąży dieta była bogata w świeże warzywa i owoce. Należy unikać żywności przetworzonej i pełnej konserwantów. Warto stawiać na to, co łatwostrawne, gdyż pierwszym tygodniom często towarzyszą nudności. Druga połowa ciąży to okres największego rozwoju dziecka. Właśnie dlatego dieta musi być bogata w witaminy i minerały, a także urozmaicona. Węglowodany znajdziemy w pieczywie i makaronie pełnoziarnistym, a także w brązowym ryżu. Źródłem witamin są świeże owoce i warzywa, białka – mięso, ryby, mleko i jego przetwory, a także jaja i orzechy. Dietę warto wzbogacić tłuszczami roślinnymi.

Niezbędne witaminy w ciąży

Jest grupa witamin, które są obowiązkowe dla wszystkich kobiet, które spodziewają się dzieci. Oto one:

  • kwas foliowy (witamina B9) – wielu lekarzy sugeruje jego suplementację jeszcze przed zajściem w ciążę. Udowodniono, że niedobór kwasu foliowego zwiększa ryzyko wystąpienia u dziecka wad serca, układu nerwowego i rdzenia kręgowego, a także rozszczepu wargi i podniebienia;
  • żelazo nie tylko pomaga zapobiegać anemii, ale też niskiej wadze urodzeniowej dziecka. Odgrywa również istotną rolę w profilaktyce przedwczesnego porodu. Najlepiej wchłania się z mięsa;
  • witamina B6 działa korzystnie przy uciążliwych porannych mdłościach. Co więcej, odgrywa ważną rolę w produkcji krwi. Witamina B6 znajduje się w marchwi, szpinaku, kapuście, brokułach, brązowym ryżu, soi, nasionach słonecznika oraz w orzechach;
  • witamina C pomaga w przyswajaniu żelaza, jest naturalnym antyoksydantem, a także bierze udział w przebiegu procesów metabolicznych. Co ważne, powinny dostarczać jej więcej ciężarne z cukrzycą i nadciśnieniem, a także kobiety spodziewające się bliźniąt;
  • witamina E zmniejsza ryzyko poronienia, a także gestozy;
  • witamina D3 jest bardzo ważna nie tylko dla zdrowia kobiety, ale i dziecka, jej rola ogranicza się nie tylko do układu kostnego, ale też ma wpływ na rozwój innych układów, m. in. odpornościowego czy mięśniowego.

tabletki i kapsulki

Suplementacja w ciąży?

Wiele kobiet, które spodziewają się dziecka, sięga po suplementy. Prawda jest taka, że ich zażywanie nie jest koniecznością, jeśli jest się zdrowym i je się codziennie pięć urozmaiconych posiłków. Jak wynika z powyższych informacji, potrzeba wielu owoców, warzyw, chudego mięsa, ryb, nabiału i kasz. Wtedy nie trzeba przyjmować preparatów witaminowo-mineralnych. Jest jednak grupa kobiet, które powinny brać syntetyczne witaminy. Oto one:

  • wegetarianki i kobiety o innych specyficznych nawykach żywieniowych;
  • ciężarne mające alergię na mleko krowie;
  • bardzo młode kobiety;
  • ciężarne, które zachodzą w ciąże w krótkich odstępach czasu;
  • kobiety mające duży niedobór masy ciała;
  • osoby cierpiące na choroby, które ograniczają wchłanianie składników pokarmowych.

Jak widać witaminy odgrywają bardzo ważną rolę w prawidłowym rozwoju dziecka, a także w donoszeniu ciąży i dobrym samopoczuciu w jej czasie. Pamiętajmy jednak, że tak jak ich niedobór, tak nadmiar, może być szkodliwy. Jeśli więc nasza dieta jest prawidłowa – nie sięgajmy po preparaty witaminowo-mineralne.