Ciąża jest szczególnym czasem w życiu kobiety. Jej ciało przystosowuje się do macierzyństwa zmieniając się w widoczny sposób. Wiele kobiet boi się ciąży właśnie ze względu na te zmiany, a kilka dodatkowych kilogramów wprowadza je w panikę. Jednak nie ma się czym martwić. Nawet w ciąży możemy być aktywne fizycznie. Stan ten dodatkowo wymaga na nas zdrową i urozmaiconą dietę. Odpowiednie ćwiczenia połączone z dietą pomogą nam więc zmniejszyć nieprzyjemne dolegliwości związane z ciążą, a także ułatwić nam poród i powrócić po nim do formy.

Jaki rodzaj ruchu podczas ciąży?

Ciąża nie musi oznaczać 9 miesięcy spędzonych w domu, na kanapie przy talerzy pełnym łakoci. Szczupła sylwetka w ciąży jest możliwa, jednak oddając się aktywności fizycznej w ciąży musimy zachować szczególną ostrożność. W tym wyjątkowym stanie wskazane jest spacerowanie, jednak, aby podjąć bardziej wymagającą aktywność fizyczną najpierw musimy zgłosić się do lekarza, aby ten mógł wykluczyć ewentualne przeciwwskazania.

Jeśli takowe przeciwwskazania nie występują, bardzo dobrym rozwiązaniem będzie pilates, joga lub ćwiczenia oddechowe. Zalecane będzie rozciąganie kolan, ud, balansowanie na palcach stóp czy pozycja drzewo. Ćwiczenia te rozciągną nasze więzadła, wzmocnia mięśnie i poprawią krążenie. Dodatkowo uczą nas relaksu i reagowania na stres, co pomocne będzie podczas akcji porodowej.

kobieta w ciąży na plaży

Dobrym pomysłem będą też ćwiczenia na basenie. Oprócz klasycznego pływania warto zapisać się na aerobik wodny. Mogą w nim uczestniczyć nawet kobiety w zaawansowanej ciąży ze względu na to, że woda odciąża kręgosłup, stawy, ujędrnia ciało, a także relaksuje, co jest bardzo istotne podczas trwania ciąży.

Panie, które wolą pozostać na lądzie zachęcane są do zamiany klasycznego roweru na rowerek stacjonarny. Jest to opcja dużo bezpieczniejsza dla kobiet w ciąży ze względu na wyeliminowanie wibracji związanych z jazda w terenie,a także zniwelowanie do minimum możliwości upadku. Warto także wykonywać ćwiczenia miednicy mające na celu wzmocnienie mięśni Kegla, które ułatwiają poród.

Zdrowa dieta

W zachowaniu ładnej sylwetki w ciąży pomoże nam zbalansowana, zdrowa dieta. Odchudzanie się jest natomiast zakazane, gdyż zarówno przyszłej mamie jak i maluszkowi codziennie potrzeba jest odpowiednia porcja witamin, minerałów i innych substancji odżywczych. Przyszła mama powinna więc przede wszystkim zrezygnować z picia alkoholu, kawy, jedzenia nadmiernej ilości słodyczy i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Palenia papierów jest surowo zakazane.

Organizmowi w tym czasie należy dostarczać dużo witamin, kwasu foliowego, cukrów pochodzenia naturalnego, żelaza, kwasów omega-3 czy tłuszczów pochodzenia roślinnego. Dlatego zalecane jest jedzenie sporej ilości ryb, owoców, warzyw, ryżu, kaszy, drobiu, nabiału, gotowanego jajka czy pełnoziarnistego pieczywa. Pić natomiast należy głównie naturalne soki owocowe i warzywne, a także wodę mineralną w dużych ilościach.

owoce i sok

Ruch i zdrowa dieta w czasie ciąży, mogą wspomóc poród, a także proces, w którym mama dochodzi do siebie po porodzie. Oba czynniki maja także duży wpływ na dziecko. Pamiętajmy – zdrowa mama to zdrowe dziecko.