Dużo się słyszy o zakwaszeniu organizmu, ale na czym to właściwie polega i skąd się bierze? I najważniejsze – jak z tym walczyć?

Jakie są przyczyny zakwaszenia organizmu?

Zakwaszenie organizmu to stan, w którym następuje zaburzenie kwasowo-zasadowej równowagi. Mamy z nim do czynienia wtedy, gdy do organizmu trafia nadmiar produktów o odczynie kwasowym, a on nie jest w stanie ich zneutralizować.

Co jest przyczyną takiego stanu? Wśród przyczyn można wymienić niewłaściwą dietę, odwodnienie, stres, brak aktywności fizycznej, albo wręcz przeciwnie – nadmiar intensywnych ćwiczeń. Do zakwaszenia może prowadzić też przyjmowanie niektórych leków, używek oraz stosowanie rygorystycznej odchudzającej diety.

Jakie są skutki zakwaszenia organizmu?

Efektem zakwaszonego organizmu mogą być wzdęcia, zgaga, wypryski, bóle głowy, zmęczenie i problemy z koncentracją, bóle stawów i mięśni, nadmierna nerwowość oraz ogólna ociężałość. Zakwaszenie przekłada się również na osłabienie odporności, a stąd oczywiście już tylko krok do infekcji i przeziębień.

Zastosuj odkwaszające kąpiele

Jedną z metod na odkwaszenie organizmu są kąpiele zasadowe. Tego rodzaju zabiegi odkwaszające można znaleźć w ofertach sanatoriów, na przykład turnus, o którym można przeczytać na www.medicalsensus.pl/oferta/pakiety-zdrowotne/duplikat-dopasuj-zabieg-do-swoich-dolegliwosci/oczyszczanie-i-odkwaszanie.html ma je w swoim programie.

W kąpielach tego typu kluczowy jest dobór odpowiednich minerałów i parametrów kąpieli. Stosuje się ekstrakty ziołowe, które stymulują wydalanie z organizmu szkodliwych metabolitów. Dzięki zwiększeniu przekrwienia skóry stymulowane są receptory, które wpływają na przyśpieszenie biochemicznych procesów. Takie kąpiele pomogą odzyskać równowagę kwasowo-zasadową i siły witalne.

Zmień dietę

W odkwaszeniu organizmu pomaga również odpowiednio dobrana dieta. Odpowiednio dobrana, czyli jaka? Przede wszystkim trzeba sięgać po produkty o odczynie zasadowym. W tym gronie znajdują się zwłaszcza warzywa i owoce, przede wszystkim truskawki, cytrusy, banany, arbuzy, buraki, szpinak i cukinia. Oprócz tego godne polecenia są orzechy, oliwa z oliwek i kasza jaglana bądź gryczana.

A czego należy unikać? Zakwaszająco działają na organizm mięso i wędliny w dużych ilościach, a także słodycze, sery, ryż, jaja, pieczywo, makaron i niektóre owoce i warzywa, takie jak żurawiny, wiśnie, fasola czy borówki. Zakwaszać mogą też napoje, między innymi alkohol, kawa i herbata (wyjątkiem jest zielona herbata – ta jest zasadotwórcza).

Unikaj stresu

Jak wspomnieliśmy, również stres może przyczyniać się do zakwaszenia organizmu. Dzieje się tak, ponieważ kortyzol, wytwarzany przez organizm w sytuacjach stresowych, powoduje, że organizm zaniedbuje pracę niektórych narządów, w tym układu trawiennego. Dlatego trzeba się starać w miarę możliwości ograniczyć stres. Dobrze jest wypracować sobie metody, które pozwalają nam się odprężyć i uspokoić nerwy.