Wielu kobietom na początku ciąży wydaje się, że tylko dziecko rośnie w brzuchu i obwiniają siebie za każdy dodatkowy kilogram. A nie zawsze waga w ciąży zależy od tego, co jesz. Co jeszcze?

Waga w ciąży – od czego zależy?

Nawet jeśli zdrowo się odżywiasz i ćwiczysz w czasie ciąży, Twoja waga znacząco się zmieni. Rośnie nie tylko dziecko, ale również poszczególne organy wewnątrz ciała – zaraz przejdziemy do wytłumaczenia Ci, co ile waży w czasie ciąży.

Najpierw jednak warto dowiedzieć się, jaki jest zazwyczaj naturalny przyrost masy ciała w zależności od wagi sprzed ciąży. Jeśli znajdowała się ona na poziomie 40-50 kg, musisz liczyć się z tym, że przytyjesz 14-18 kg. Kobiety o standardowej wadze, czyli 50-60 kg, zwykle ważą 13-15 kg więcej. Te, które mają 60-80 kg powinny przytyć 11-12 kg w ciąży. A przyszłym matkom ważącym ponad 90 kg przybywa 9-11 kg.

Oczywiście, wartości te mają charakter orientacyjny. Jest to jednak „naturalny” przyrost, który nie stanowi powodu do niepokoju. Jeśli natomiast kobiet waży o wiele więcej, zwykle wynika to ze złego sposobu odżywiania się, o czym będzie za chwilę.

Przeciętna waga dziecka to 3,5 kg. Płyn owodniowy zawierający składniki odżywcze dla dziecka ważny aż 1 kg. Tyle samo macica w czasie ciąży (wcześniej do 70 g). Łożysko to dodatkowe 0,5 kg, o tyle samo zwiększyć może się masa piersi. Ponadto w żyłach płynie dodatkowy 1 kg krwi, natomiast 2 kg to zapasy płynów oraz tłuszczu.

Kobieta w ciąży

Zdrowe nawyki w czasie ciąży

Wśród wielu kobiet pokutuje przekonanie, że powinny jeść za dwoje. W związku z tym w czasie ciąży znacząco zmieniają swoje nawyki żywieniowe, jedzą więcej i ulegają zachciankom. A trzeba wiedzieć, że zarówno jedzenie zbyt mało, jak i za dużo, będzie mieć negatywne konsekwencje dla zdrowia maluszka.

I czy to oznacza, że kobieta w ciąży powinna być na restrykcyjnej diecie? Oczywiście, że nie. Aczkolwiek lepiej jest unikać niezdrowego, przetworzonego jedzenia, a także potraw smażonych w głębokim tłuszczu, wysokokalorycznych. Burger ze świeżej wołowiny i bułki z pobliskiej piekarni zawsze będzie lepszy, niż ten z podrzędnej budki.

Ponadto należy pamiętać o tym, aby jeść dużo warzyw i owoców, zwłaszcza sezonowych. Nie można zapomnieć o odpowiedniej ilości płynów. Trzeba odstawić produkty całkowicie zakazane w czasie ciąży, takie jak krewetki czy ser pleśniowy.

Czy ćwiczyć w czasie ciąży?

A czy powinno się ćwiczyć w czasie ciąży? Zdecydowanie tak! Oczywiście, nie może to być forsowny wysiłek, który mógłby zaszkodzić maluszkowi. Ale warto przez te 9 miesięcy zażywać ruchu, np. podczas spacerów, jogi czy zajęć na basenie. W klubach fitness coraz częściej pojawiają się również zajęcia dla ciężarnych, które prowadzą wykwalifikowane instruktorki.

Jest to ważnie nie tylko ze względu na to, aby nie przytyć za dużo w czasie ciąży, zwłaszcza jeśli ulega się zachciankom. Kobiety, które są aktywne, przygotowują swój organizm do porodu, łatwiej go znoszą. A przy tym szybciej wracają do formy po urodzeniu.