Wielu rodziców martwi się, czy zdrowa i urozmaicona dieta wystarczy, by dostarczyć dzieciom wszystkich niezbędnych witamin. W większości przypadków należy tylko zwracać uwagę na to, co pojawia się w jadłospisie, by dziecko rozwijało się prawidłowo. Są jednak sytuacje, w których warto włączyć do codziennego menu preparaty z witaminami. Kiedy dzieci potrzebują dodatkowych witamin? Jak długo trzeba je podawać?

Dodatkowe witaminy dla niemowląt

Wszystkie niemowlęta (nawet te karmione mlekiem matki) potrzebują dodatkowej porcji dwóch witamin. Pierwszą z nich jest witamina K i należy podać ją dziecku tuż po porodzie. Można to zrobić na dwa sposoby – domięśniowo zaraz po urodzeniu lub doustnie. W przypadku pierwszej metody wystarczy jedna dawka, a przy drugiej witaminę K trzeba suplementować przez pierwsze 3 miesiące życia malucha. Dlaczego podawanie witaminy doustnie trwa tak długo? Witaminę K nasz organizm produkuje dzięki bakteriom żyjącym w jelicie grubym. Niestety ta zdolność ujawnia się dopiero po kilku miesiącach życia. Do czasu aż organizm nauczy się sam produkować witaminę K, musi ona być podawana z pożywieniem. Niedobór tej witaminy może prowadzić do choroby krwotocznej noworodków.

Drugą witaminą, która jest tak ważna dla maluchów, jest witamina D. Wpływa ona na prawidłowy rozwój szkieletu u dzieci, bo pomaga w wchłanianiu wapnia z jelit i gromadzeniu go w kościach. Braki witaminy D mogą zakończyć się krzywicą, czyli groźną chorobą szkieletu. Kości dotknięte krzywicą stają się podatne na odkształcenia i plastyczne, dlatego łatwo się uszkadzają lub nieprawidłowo formują. Aby zapobiec tej chorobie, należy codziennie podawać dzieciom witaminę D w pożywieniu. Nawet dorosłe osoby cierpią z powodu braków witaminy D. Organizm potrafi sam ją produkować, gdy nasza skóra ma kontakt ze słońcem. Niestety w naszym klimacie mamy tyle ponurych dni, że mało komu udaje się samemu wyprodukować odpowiednią ilość witaminy D.

Dziecko siedzi przy stole

Porcja witamin dla przedszkolaka

W przypadku starszych dzieci (kilkulatków i dzieci w wielu szkolnym) mogą zdarzyć się sytuacje, gdy podawanie dodatkowych witamin będzie konieczne. Zdrowe dzieci potrzebują dla prawidłowego rozwoju tylko zbilansowanej diety, bogatej w produkty ze wszystkich grup żywieniowych. Jednak jeśli nasza pociecha dużo ostatnio choruje, to warto przez jakiś czas podawać jej preparat wielowitaminowy (na przykład Visolvit (http://visolvit.pl/). Częste infekcje wirusowe świadczą o tym, że układ immunologiczny dziecka jest słaby i potrzebuje wzmocnienia. W czasie choroby często pojawia się również brak apetytu, co dodatkowo odcina organizm od źródła łatwo przyswajalnych witamin. To, czego potrzebuje dziecko w okresach obniżonej odporności to przede wszystkim porcja kwasów omega-3, witaminy A, C oraz z grupy B, wapń, żelazo i magnez. Jeśli dziecko męczyły choroby bateryjne i potrzebna była kuracja antybiotykami, to należy również podawać probiotyki. To bakterie, które budują dobrą florę bakteryjną układu pokarmowego i przy okazji wzmacniają odporność.

Zbyt mało witamin przyjmują również dzieci, które mają problemy z apetytem. Bez zdrowych posiłków organizm nie może zgromadzić odpowiedniej ilości witamin. Ten problem często występuje u dzieci, które odmawiają jedzenia niektórych warzyw lub owoców. Krótkotrwałe odmawianie posiłków nie doprowadzi do braków w witaminach, ale jeśli ten stan trwa już kilka tygodni, możemy zacząć się martwić. Pierwszym krokiem jest wizyta u lekarza i wykonanie dziecku badań. Niedobory w witaminach należy uzupełnić odpowiednimi preparatami, a na przyszłość warto poszukać sposobu na to, żeby dziecko polubiło zdrowe potrawy. Jeśli podczas badań okaże się, że kilkulatek cierpi na anemię, należy jak najszybciej uzupełnić poziom witaminy B12, żelaza i kwasu foliowego. Zwracajmy uwagę czy skóra dziecka nie jest blada i czy nie męczy się zbyt szybko. Takie symptomy często wskazują na anemię. Dodatkowych porcji witamin potrzebują też dzieci, które z powodu choroby lub ciężkiej alergii muszą stosować niedoborowe diety. W takim wypadku ciężko o zbilansowane posiłki, więc potrzebne witaminy należy dostarczać osobno.

Pamiętajmy, by nie przesadzać z witaminami!

Witaminy są bardzo ważne dla naszego organizmu, bo pomagają mu prawidłowo funkcjonować, wspomagają pracę narządów wewnętrznych oraz biorą udział w wielu procesach ważnych dla naszego ciała. Niestety nadmiar witamin może również szkodzić. Bardzo wiele witamin jest trudno przedawkować, bo organizm sam usuwa ich nadmiar z moczem. Jednak już zbyt duże dawki witaminy C mogą szkodzić nerkom, a przedawkowanie takich witamin jak witamina A i D bywa nawet niebezpieczne dla życia.

Dlatego pamiętajmy, że z dodatkowymi preparatami witaminowymi trzeba uważać i nie podawajmy ich nigdy bez wyraźnej potrzeby. Zdrowie buduje się odpowiednią dietą bogatą w świeże warzywa, owoce, ryby, zdrowe tłuszcze i orzechy, jajka, mięsa z dobrego źródła oraz wartościowe zboża. Jeśli uważamy, że dziecku może brakować jakichś witamin, warto najpierw skonsultować swoje obawy z lekarzem i wykonać badania krwi.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!